Madrid - Kennismaking

1 mei 2017 - Madrid, Spanje

Met fietsgids Luis - een Nederlands-sprekende Madrileen - de dag gestart met een rondje highlights Madrid. Altijd een leuke manier om een stad snel een beetje in beeld te krijgen. Hij gaf een heerlijk links gekleurde tekst en uitleg bij alles wat we zagen... Tja, als kind van communistische ouders kunnen we hem dat niet kwalijk nemen. En dan was het ook nog eens de dag van de arbeid, wat een nationale feestdag hier is. En zowaar, we hebben ook nog een demonstratie gezien, maar dat stelde volgens onze gids niet zo veel meer voor.

Na het rondje fietsen even uitpuffen in de zon op een terrasje, om daarna weer fit en wel te voet verder te gaan. De hoefjes waren na onze Sauerland-wandelingen weer voldoende uitgerust om dit aan te kunnen... ;-)

Het is erg druk in de city vanwege de feestdag, en dat maakt dat we de grote pleinen en  'attracties' vandaag maar enigszins laten voor wat ze zijn. Dus lekker wat rondgedoold van terrasje naar kroegje.

Eerste indruk van de stad is dat het in elk geval een totaal andere stad is in vergelijking tot andere Spaanse steden die we gezien hebben. Minder sluip-door-kruip-door-straatjes, het voelt wat nieuwer/moderner aan. Schoon, ondanks alle graffiti die je wel veel ziet. Mooie parken. Dus ja, prima stad.

De avond afgesloten met een tof concertje in jazz-café Central, beroemd in Madrid om zijn live-optredens. Was nog een uitdaging om binnen te komen, was nagenoeg uitverkocht, maar als we aan de bar gingen staan, mochten we binnen. En het was de moeite waard: Jorge Pardo (volgens PM in de jazz-scene iemand die zijn sporen heeft verdiend) met zijn kwartet waren A-OKAY!