9 augustus: bye bye mountains... op naar: Bilbao

9 augustus 2019 - Bilbao, Spanje

Gisterochtend afscheid genomen van Camarmena, van de Picos, van de bergen. Een laatste blik nog op El Naranjo de Bulnes, die zich - voor we vertrekken - in alle glorie nog een keer laat zien. Super geweldige dagen gehad hier, in een machtig mooi landschap en in een meer dan fantastische B&B (Casa Maru, @Arno&Marlou: tx voor deze GOUDEN tip!).

Naranjo de Bulnes

We gaan noordwaarts, naar de kust. Het landschap blijft bergachtig, maar de grillige pieken van de Picos maken plaats voor een wat meer glooiend landschap.

Onze eerste tussenstop is in een kustplaatsje, Llanes. We stappen uit de auto, en .... we smelten bijna spontaan. Het is ongelofelijk steaming hot... We lopen naar het haventje om een local street art project(je) te bekijken, maar zoeken al snel de schaduw op. En nog sneller weer de airco van de auto. Djeeeezzzz. Echt scorchio...

Llanes

Dus geen tussenstops meer vandaag... we koersen naar Bilbao, de laatste stop van onze Spanje-trip. Einde middag komen we in ons hotel. We doen een kort wandelingetje langs de rivier, de Ria de Bilbao, maar echt.... 38 graden en een citywalk is geen toffe combi.

Het is ‘s avonds zelfs nog te warm om op zoek te gaan naar een leuk restaurantje of zo..... Bij de dichtsbijzijnde pizzeria scoren we een pizzaatje en peuzelen deze buiten op het pleintje op.

City walks met deze temperaturen zijn uitdagend... pfffSuper benauwd in Bilbao, ook nog ‘s avonds laat... dus dan maar pizza buiten eten op de stoep

Erg happy dus dat het vanochtend een behoorlijk stuk is afgekoeld. We kuieren op ons gemakkie richting Guggenheim museum. Hier zijn we tig jaren geleden ook ooit geweest, maar hebben toen het gebouw alleen van de buitenkant bewonderd (en daar kan je al uren zoet mee zijn!).
Vandaag gaan we een tour IN het museum doen. Normaal gesproken ben ik vrij snel ‘klaar’ in een museum; hier niet dus. Dat komt omdat je zeker net zo veel met de bizarre architectuur van het gebouw bezig bent, dan met de kunst die wordt tentoongesteld. Nix is recht hier, en steeds zie je weer andere vormen. Het maakt je af en toe zelfs wat dizzy. Maar wat een supermooi gebouw!

Guggenheim in volle glorieNix is recht Maman in detail

De absolute topper was overigens Richard Serra’s kunstwerk ‘The matter of time’. Een soort van gigantsiche spiralen, die zo groot zijn dat je er doorheen kan lopen. De titel van het werk refereert naar de tijd die je nodig hebt om door het werk heen te lopen.  Het is een super gave experience.

Matter of time PM in een van de spiralen van ‘Matter of time’

En zo ziet dit super gave kunstwerk er van bovenaf uit (klik hier)

PM enjoying Serra’s art (klik hier)

Beetje hyper ...?

Een aantal uren later, en na veel ooohs en aaaahs, stappen we naar buiten. We doen nog een stukje old town Bilbao, en crashen dan voor een siesta in ons hotel...

Uiteraard de nodige fotootjes gemaakt. Check de update onder foto’s.

1. Mam en Ton:
    9 augustus 2019
    PM en Ria
    Bedankt voor de mooie foto,s.
    We hebben genoten en het was net of we er bij waren.
    Dikke kus en tot gauw
    Mam en Ton
  2. Dientje:
    11 augustus 2019
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt! Leuk om het ook een beetje mee te maken :)