14-10-19 | Roadtripping in Zagoria en Tzoumerka

14 oktober 2019 - Pramanta, Griekenland

Na een gezellige avond in onze Kipi Suites met een viertal toffe lui uit India, gaan we vandaag een dagje roadtrippen. Bestemming is Pramanta in de wat zuidelijker gelegen Tzoumerka-regio.

Maar eerst gaan we nog ‘rondje’ Zagoria doen. Wat kilometers betreft niet zo spannend, maar door de enorme hoeveelheid curvey roads en de kwaliteit van het wegdek moet je er toch wel ruim de tijd voor uittrekken. Veel steenval, weg die in een keer onverhard is, gras en groen op de weg...

We rijden eerst via de oostkant van de Astraka bergketen (onderdeel van het Pindosgebergte). Amper bevolkt, prachtige natuur, en nagenoeg geen verkeer. Wel veel politie op de weg... Komt dat doordat we dichtbij de Albanese grens zijn...? We hebben het maar niet gevraagd.

Ook regelmatig overstekende geiten, zonnende koeien, koppige ezels en honden die niet echt zin hadden om voor een auto te wijken.

We bezoeken een paar boogbruggen, typisch voor de regio hier. Er schijnen er zo’n 160 te zijn, bekende en minder bekende. Te weinig tijd om ze allemaal te bezoeken, maar een paar komen we along the road tegen. Ooit waren ze van enorm economisch belang omdat ze de dorpen enigszins met elkaar in verbinding brachten. Ze zijn in elk geval fotogeniek.

Silly me on Gogou Bridge

Vanaf de noordkant pakken we via aan de westkant van de bergen even een provinciale weg, om toch wat snelheid te maken. Maar zodra we de Tzourmerka-regio induiken wordt het weer kruipdoor-sluipdoor. Ook hier kijken we weer onze ogen uit. Elke bocht brengt weer nieuwe verrassingen. De natuur is echt AWESOME. Ruw en robuust. En, het is er niet druk...!
Wel blij dat ik hier niet met de fiets ben, het zijn echt pittige pukkels hier....

We zijn aan het einde van de middag in Pramanta, onze volgende stop. It was a good day, many happy miles... !

Nooit geweten dat het binnenland van Griekenland zo mooi is. Aanrader als je van een ruig landschap houdt!