12-10-19 | Noord-Griekenland, mixed feelings

12 oktober 2019 - Kipoi, Griekenland

Herfstvakantie.... even time out. This time with mixed feelings.

We vliegen op Thessaloniki, pikken ons autootje op en koersen naar onze eerste stop in Veria.

Vandaag reizen we verder richting Kipi, een piepklein dorpje in de buurt van de Vikos-gorge. Snelweg kan, is 2 uurtjes. Maar we gaan uiteraard NIET via de snelweg. We kiezen voor de noordelijke route, die relatief dicht langs de Albanese grens loopt.

De dorpjes net buiten Veria richting het Noorden laten vooral veel opknappertjes zien, veel huizen die niet af zijn, of huizen en industrie die verlaten zijn.

Het landschap is afwisselend heuvel- en bergachtig. Het laatste deel van de reis, hoe dichter we bij Kipi komen (en dus de Vikos-kloof) wordt het gebergte indrukwekkender en grilliger. Onderweg komen we overigens amper auto’s tegen, af en toe wat jagers of en herder met een kudde geiten.

We stoppen even om een van de typische bruggetjes van de Zagoria-streek te bewonderen.  Rond een uur of vier komen we in Kipi, een dorpje met leisteenhuisjes en vooral een mooi uitzicht over het berglandschap.